Het nieuwe normaal na de corona-crisis, blog 1

May 27, 2020 651 keer bekeken

Hoe verplaatsen we ons in het ‘nieuwe normaal’ na de corona-crisis? In meerdere blogs van programmalijn Smart Urban Mobility (SUM) verzamelen we een aantal gedachten daarover. De eerste blog is geschreven door Rien van Stigt.

Het kan verkeren, begin dit jaar vroegen wij als onderzoekers ons nog af hoe we in het kader van slimme mobiliteit mensen uit de auto konden krijgen of tenminste de spits te vermijden. En nu, nog geen drieënhalve maand later? De snelwegen, treinen, trams en bussen zijn praktisch leeg, dienstregelingen zijn aangepast en zelfs de fietsfiles in Utrecht en Amsterdam zijn verdwenen. Natuurlijk, de aanleiding is niet leuk en veel mensen verlangen nu al terug naar de oude situatie maar wij vragen ons af of dat wel zo verstandig is. Zouden we niet juist deze situatie als kans moeten aangrijpen om versneld en op een nieuwe manier naar de noodzaak van mobiliteit te kijken? Want als er een ding blijkt dan is het wel dat meer mensen thuis kunnen werken indien dat echt nodig is, zeker in het onderwijs. Met een nieuwe slimme en duurzame visie op mobiliteit kunnen we nu al de stappen nemen om een bijdrage te leveren om de volgende crisis (milieuvervuiling) te ontwijken. Dit is ook in lijn met EU-ambities. Onlangs stelde de Europese Commissie dat het herstelplan voor de economie groen moet worden, of zoals Eurocommissaris Timmermans het zegt: "We moeten niet terug naar een koolstof spuwende economie". Dit wordt ondersteund door het Europees Parlement welke in een motie oproept juist nu over te stappen op een groene economie.

Hoe zou zo'n toekomst na corona er voor het hoger onderwijs uit kunnen zien? Om te beginnen: hoe gaan we naar de campus, als de hogeschool en de universiteit weer open zijn? Nou, in elk geval niet meer in de massa’s in tram en bus, die we gewend zijn, want we ‘passen’ ook niet meer met z’n dertigen in een lokaal. Een ‘smart’ mix van klassikaal en online-onderwijs (wat zijn we daar in korte tijd bedreven in geworden, immers?) verlaagt de druk op lokalen, het wegnetwerk én op OV. Ziet ons rooster er dan vanaf september zo uit dat we maar één dag per week op de HU zijn? En dan vooral buiten de spits? Dan kan de bezetting van het OV dus met een factor 5 of meer omlaag. En zijn ook de files op het fietspad verleden tijd. Inhalen blijft natuurlijk lastig als dat op anderhalve meter moet.... 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Riegt van Stigt, programmalijn Smart Urban Mobility van Centre of Expertise HU.

Bezoekadres 

Padualaan 99
3584 CH Utrecht

smartsustainablecities@hu.nl

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen?

   Meld u aan voor onze nieuwsbrief   

     
 

 

 

Cookie settings