Potentie van mobility on demand: haal actief wijkbewoners naar buiten

07-04-2022 120 keer bekeken

Minor studenten van Co-Design zijn in gesprek gegaan met bewoners van een wijk in Den Haag, om te achterhalen waar zij behoefte aan hebben op het gebied van mobiliteit. Hun belangrijkste boodschap was de focus te verleggen van een passief mobiliteit systeem naar actieve mobiliteit. Bekijk hier meer!

In drie teams hebben de studenten vier weken gewerkt aan vragen als: "Wat als je gemakkelijk en onafhankelijk overal heen kan reizen als je speciale behoeften hebt in het openbaar vervoer (OV)?". "Wat als transport gratis en snel is voor jongeren?". En "Hoe kan mobiliteit de kwaliteit van leven in de wijk verbeteren, speciaal voor gezinnen?". Bijzonder aan de gevolgde aanpak is dat de studenten een sprong gemaakt hebben naar de toekomst om van daaruit weer terug te kijken naar wat helpt om voorbereid te zijn op een mogelijke toekomst (aanpak Probing the future). Een toekomst waarin openbaar mobility-on-demand met busjes een realiteit is en het eigen autobezit halveert. De studenten hebben een script gemaakt om de gesprekken aan te gaan, waarmee ze drie dagen de wijk in zijn gegaan. Tientallen gesprekken hebben zij vertaald in inzichten die de basis vormden van een advies voor mobiliteitsexperimenten, gerelateerd aan de busjes on-demand in het Haagse.


Inzichten
Een greep uit de door de studententeams gevonden inzichten:

  • Als mensen die speciale behoeften hebben in het OV niet gewend zijn aan een bepaald vervoersmiddel of route, zijn ze geneigd deze niet te nemen. Er is meer nodig dan gemakkelijk en veilig toegang tot het OV om onafhankelijk van deze mensen te vergoten. Het draait om vertrouwdheid creëren; 
  • Jongeren zien reizen als ongemakkelijk en stressvol. Ze hebben liever winkels en activiteiten dichtbij in de wijk. Bovendien ervaren zij een gebrek aan gemeenschapsgevoel;
  • Ouders hebben behoefte aan activiteiten in de buurt voor hun kinderen. Veilig OV is voor hen belangrijk, want je weet niet wie je tegenkomt en kan vertrouwen. Ze denken dat busjes on-demand duur zijn.


Experimenten
De experimenten die de studententeams voorstelden waren:

  • Gepersonaliseerd inclusief OV-on-demand gebaseerd op een persoonlijk profiel dat je eenmalig instelt en je vervolgens actief begeleidt met speciale wensen.
  • Pop-up winkels en werkplaatsen in de wijk die snel en gratis bereikbaar zijn met de busjes on-demand. Ten eerste gericht op het vergroten van gemeenschapsgevoel. En ten tweede op zelf dingen maken, bijvoorbeeld kleine reparaties of creatieve uitingen. 
  • Een digitaal platform waar ouders activiteiten voor hun kinderen (9-13 jaar) kunnen vinden. Via het platform kan ook transport worden geregeld rekening houdend met veiligheid en betaalbaarheid.

 
Uiteindelijke boodschap
De studenten kregen de kans om over hun ideeën te sparren met gemeente en mobiliteitsaanbieders. Hun belangrijkste boodschap was de focus te verleggen van passief mobiliteit systeem naar actieve mobiliteit die wijkbewoners faciliteert in wat zij willen doen en bereiken en dat op een inclusieve manier. De huidige partners zouden met elkaar moeten onderzoeken op welke manier deze nieuwe rol het beste opgepakt zou kunnen worden om bewoners actief naar buiten te halen. Een experiment met lokale chauffeurs op de on-demand busjes?


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Caroline Maessen en Lenneke Kok

 

 

 

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen?

   Meld u hier aan voor onze nieuwsbrief   

 

Bezoekadres
Padualaan 99
3584 CH Utrecht
smartsustainablecities@hu.nl

Volg ons ook op:

 
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.