Hoe verhoog je circulaire prestaties van bedrijven?

25-06-2023

Op 22 juni gaf Arjen Wierikx een lunchlezing over zijn promotieonderzoek aan de HU en Technische Universiteit Eindhoven. Hij onderzoekt de inzet van digitale strategieën om circulaire prestatie van met name bedrijven in de maakindustrie te verbeteren. Zijn presentatie is nu te downloaden.

Met zijn passie voor logistiek en zijn allergie voor verspilling nam Arjen ons mee in de wereld van de logistiek als motor van de circulaire economie. Hij besteedde op de Padualaan 99 te Utrecht in 45 minuten aandacht aan onder andere de circulaire uitdaging van nu en de (eerste) resultaten van een meting die samen met Route Circulair in de regio Utrecht is uitgevoerd.

 

De circulaire uitdaging

De Rijksoverheid heeft een mooi doel: een volledig circulaire economie in Nederland in 2050. Dit is een economie waar zoveel mogelijk duurzame hernieuwbare grondstoffen worden gebruikt. Waar producten en grondstoffen worden hergebruikt en waar nauwelijks afval bestaat. Een doel waar veel mensen achter staan. 

Voor het Midden- en kleinbedrijf (MKB) in Nederland is er wel een aantal uitdagingen die opgelost moeten worden. Een van die zaken is een goed instrument om circulaire prestaties holistisch meetbaar te maken. Dat is tijdens de lunchlezing duidelijk geworden. Ook kwamen antwoorden op vragen als: Waarom is aandacht voor de grondstoftransitie zo belangrijk? Wanneer weet ik nu dat ik 100% circulair ben? En waarom de 125 modellen toch niet meten wat we willen meten? 

 

De (eerste) resultaten

Vanuit de onderzoeksvraag 'Hoe kunnen organisaties Digitale Technologie strategieën gebruiken om de Circulaire Economie prestaties te verhogen?' heeft Arjen zijn onderzoek verder vormgegeven. Er zijn onder andere tientallen interviews gedaan en er is een survey uitgezet. 

Wat resultaten uit de survey:

- 75% van de respondenten meet GEEN circulariteit, er is gebrek aan expertise en/of tooling (90%)

- Het meten van circulariteit zou eens per jaar moeten gebeuren (62,5%) door topmanagement (37,5%) of externe consultants (37,5%)

- Er is een sterke wens om huidige prestaties te koppelen aan groeiscenario's (87,5%)

Bekijk hier meer resultaten of informatie over de aanleiding en opzet van onderzoek. 

 

Enkele van de vervolgstappen in zijn promotieonderzoek is het bepalen van uitkomstvariabelen voor alleen diensten en het starten van een onderzoek naar effectinterventies. 

Voor meer informatie over zijn onderzoek kunt u terecht op zijn website

Ook kunt u contact opnemen met Arjen Wierikx via de e-mail. 

Cookie-instellingen