Touchpoints! Persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag

ProfielfotoNanda Vrielink 23-01-2018
557 keer bekeken

De wereld is in flux. Grote uitdagingen liggen op ons pad om onze toekomst leefbaar te houden. Diverse transities zijn in volle gang, gedreven door disruptieve krachten als urbanisatie, digitalisering en klimaatverandering. In deze onzekere en complexe wereld willen wij mensen aan het denken zetten over en in staat stellen regie te nemen in het tegemoet treden van een duurzame toekomst. Hierbij staat het vormgeven, verbeelden, verkennen en verbinden van toekomsten met het heden voor een duurzame samenleving centraal. 

 

In het tweejarig project Touchpoints! bundelen het lectoraat co-design (FNT) en het lectoraat crossmediale communicatie in het publieke domein (FCJ) hun kennis en ervaring op het gebied van persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag. 

Je bent op dieet, maar omdat je een rotdag hebt gehad, eet je ’s avonds laat een zak chips leeg. Je gaat naar je werk, maar pakt op het laatste moment de auto in plaats van de fiets, terwijl het maar vijf kilometer verderop is. Gedragswetenschappers weten veel van dit soort plotselinge besluiten.

Voorbeelden als Holle Bolle Gijs in de Efteling, rode chips tussen de Pringles, een herinnering aan je virusscan-update of de pianotrap bij een Stockholms metrostation laten zien dat fysieke en online producten zeer geschikt kunnen zijn om mensen op de juiste plaats en het goede moment in actie te laten komen. In het tweejarig project Touchpoints! bundelen het lectoraat co-design (FNT) en het lectoraat crossmediale communicatie in het publieke domein (FCJ) hun kennis en ervaring op het gebied van persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag. 

De HU brengt in dit RAAK-project gedragswetenschapper en ontwerpers samen, waarbij de nadruk ligt op co-creatie. In samenwerking met communicatie,-ontwerp- en adviesbureaus, studenten, docenten en onderzoekers zullen er onder andere best practices in kaart worden gebracht en een praktische en ‘evidence-based’ toolkit worden ontwikkeld die aansluit op de beroepspraktijk.  Deze succesverhalen, gecombineerd met wetenschappelijke kennis over gedragsbeïnvloeding, persuasieve principes en ontwerpen zullen leiden tot een betere onderbouwing en inzet van ‘persuasieve ontwerpen’ gericht op gezond en duurzaam gedrag.

Afbeeldingen

Behavior Change - On TouchPoints And Crossroads: Reint Jan Renes at TEDxUtrecht

Touchpoints in 2 minuten

Twitter

 

 

 

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen?

   Meld u hier aan voor onze nieuwsbrief   

 

Bezoekadres
Padualaan 99
3584 CH Utrecht
smartsustainablecities@hu.nl

Volg ons ook op:

 
Cookie-instellingen