Terwijl digitalisering steeds meer een integraal onderdeel wordt van mobiliteitsdiensten, brengt dit ook uitdagingen met zich mee. Veel gebruikers, met name kwetsbare groepen zoals laagopgeleiden of mensen zonder smartphone, kunnen worden uitgesloten. Dit onderzoek, uitgevoerd binnen het SmartHubs-project, onderzoekt hoe digitale kiosks deze kloof kunnen overbruggen en de toegankelijkheid voor iedereen kunnen verbeteren. Digitale kiosks zijn interactieve zelfbedieningsschermen ontworpen om informatie, diensten of producten te bieden aan klanten of bezoekers.
Samenvatting van het paper
Mobiliteitshubs, die meerdere transportdiensten op één plek samenbrengen, spelen een sleutelrol in de toekomst van multimodaal transport. Het gebruik van deze hubs vereist echter vaak digitale vaardigheden of een smartphone, wat tot uitsluiting kan leiden voor bepaalde gebruikersgroepen. In het SmartHubs-project werd onderzocht of digitale kiosks een oplossing kunnen bieden om de toegang tot mobiliteitsdiensten te vereenvoudigen, vooral voor kwetsbare groepen zoals mensen met lage digitale vaardigheden, beperkte kennis van de lokale taal en een laag opleidingsniveau.
Het onderzoek bestond uit veldstudies in Brussel en Rotterdam, waarbij 105 deelnemers werden gevraagd om zeven verschillende taken uit te voeren met een digitale kiosk. Naast observaties vulden de deelnemers ook vragenlijsten in. Uit de resultaten blijkt dat de meeste deelnemers, ongeacht hun digitale vaardigheden of taalvaardigheid, de kiosks als eenvoudig en nuttig beschouwden. Dit geeft aan dat digitale kiosks niet noodzakelijkerwijs bijdragen aan uitsluiting, maar juist een extra optie bieden voor mensen die geen toegang hebben tot smartphones of de digitale vaardigheden missen.
Conclusies
De studie toont aan dat digitale kiosks een waardevolle toevoeging kunnen zijn voor mobiliteitshubs, vooral voor mensen die moeite hebben met de digitalisering van transportdiensten. De gebruiksvriendelijkheid van de kiosks werd door de meeste deelnemers positief beoordeeld, vooral voor eenvoudige functies zoals real-time reisinformatie en het opzoeken van beschikbare diensten. Tegelijkertijd is het essentieel dat de interface van de kiosks eenvoudig en toegankelijk blijft, met duidelijke pictogrammen en een goed leesbaar ontwerp. Ook bleek dat kaarten vaak te complex waren voor gebruikers met lage digitale vaardigheden, wat wijst op de noodzaak van verdere verbetering.
Hoewel digitale kiosks niet voor iedereen de beste oplossing zijn, bieden ze wel een belangrijk alternatief voor gebruikers zonder smartphone of met beperkte digitale vaardigheden. Dit maakt ze een belangrijke aanvulling op bestaande informatie- en ticketdiensten binnen mobiliteitshubs.
Meer weten?
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Sara Herreras Martinez en/of Karla Münzel.