De toegevoegde waarde van onderzoek in het onderwijs

08-04-2022 472 keer bekeken

In een nieuwe cursus bij de studie Technische Bedrijfskunde (TBK) worden de inzichten uit het onderzoeksproject TRANSFORM-CE door vertaald naar het onderwijs. We gaan in gesprek met Tjitske Cazemier, een van de docenten in het docententeam van TBK.

De achtergrond van de cursus
De nieuwe cursus bij de studie Technische Bedrijfskunde (TBK) probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij wat studenten mogelijk later in de beroepspraktijk gaan doen. Daarbij zijn onder andere de onderzoeksresultaten van het TRANSFORM-CE project, een project voor betere recycling van plastics, input geweest voor de nieuwe cursus. De inzichten die in het onderzoeksproject naar voren komen, worden door vertaald naar het onderwijs. “De opzet van de cursus is anders dan normaal. Het is namelijk veel praktischer ingestoken. We laten derdejaars studenten een duurzaamheidsadvies maken voor duurzame bedrijfsvoering. Daarbij worden echte casussen van bedrijven in de regio Utrecht gepakt.” Vertelt Tjitske Cazemier, een van de docenten in het docententeam van TBK.


De aansluiting bij de praktijk
Tjitske: “We willen dat studenten beter in staat zijn om duurzaamheidsvraagstukken binnen organisaties op te lossen. Dit doen ze aan de hand van het ABCD-model van ‘the natural step’. Studenten ontwerpen eerst een onderbouwde visie voor de ideale duurzame bedrijfsvoering. Vervolgens vergelijken ze deze met de huidige situatie. Aan de hand van deze vergelijking bedenken ze vervolgens oplossingen om in die gewenste situatie te komen. De studenten eindigen hun rapport met een prioritering van de beste suggesties, voor zowel de korte als de lange termijn. Dit presenteren ze dan aan ons en daar zijn vaak de bedrijven ook bij aanwezig. Zo is het cirkeltje weer rond, echt een win-win situatie.”


De bijdrage aan het onderwijs
Het onderwijs is erbij gebaat om studenten meer met onderzoek te laten doen. “Wat we zien is dat niet alleen onderzoekers het leuk vinden om hun kennis te delen tijdens cursussen, maar dat studenten daar ook steeds meer naar op zoek zijn. Zeker als onderzoeksresultaten op een leuke en actuele manier gepresenteerd worden. Neem het onderwerp ‘Circulariteit’, waar Malou van der Vegt en Evert-Jan Velzing (aangesloten onderzoekers bij TBK) veel mee bezig zijn. Als je op een goede manier studenten kan bijbrengen wat het belang is van circulariteit, zal dit zich ook door vertalen naar de organisaties waar die studenten uiteindelijk gaan werken.”

Voor meer informatie over de cursus kunt u contact opnemen met Tjitske Cazemier.

Bezoekadres 

Padualaan 99
3584 CH Utrecht

smartsustainablecities@hu.nl

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen?

   Meld u aan voor onze nieuwsbrief   

     
 

 

 

Cookie-instellingen